KIA Ceed er en
bemærkelsesværdig bil, men det er ikke det
revolutionerende, der springer i øjnene, selvom den
tilbyder usædvanlige løsninger som det avancerede
Lane Following Assist (se nederst i artiklen). Det
mest iøjefaldende er nemlig, hvor gennemført,
harmonisk og alsidig den er, især i SW udgaven med
625 bagagerumsliter.
Dertil kommer, at man med det
samme føler sig tilpas i den efterhånden velvoksne
mellemklassebil, som oven i købet kan erhverves for
under 300.000 kroner – inklusive den unikke 7 års
garantiordning.
Moderne og
brugsrigtig
KIA Ceed var blandt de
nominerede til titlen Årets Bil i Danmark 2019,
bl.a. fordi undertegnede stemte på den. Den fik ikke
titlen, men det skal ikke komme den til skade, for
på samme måde som KIA langt hen ad vejen sætter
dagsordenen for velkørende elektrificerede biler, er
KIA Ceed helt på toppen, og endda et stykke over,
når det gælder brugsrigtige, moderne og velkørende
nutidige familiebiler.
Et godt eksempel er noget for
de allerfleste så ubekendt som bilens
bagakselkonstruktion. Selv i SW-udgaven (SW=Station
Wagon, altså stationcar) har man fastholdt en
multilink bagakselkonstruktion. De færreste kan
formentlig mærke det ved dagligdags kørsel, men på
en hurtig tur gennem dele af det danske motorvejsnet
er det, selv ved moderate danske hastigheder på 130
km/t, mærkbart. Ceed’en styrer ganske enkelt så
præcist, og affjedringen gør det da også muligt, at
benytte lavprofildæk uden tab af kørekomfort.
Harmonien er ganske enkelt på et meget højt niveau.
Meget fine
køregenskaber
Og det er positivt
tankevækkende, at KIA har fastholdt den fine
undervogn i en verden, hvor selv kolleger fra
eksempelvis VW og Mercedes har valgt, at erstatte
den avancerede undervogn i de lavere motoriserede
versioner (af Golf og den nye A-Klasse). Det er
modigt, men modet bør komme KIA til gavn, for
køreegenskaberne er ganske enkelt meget fine – og
det kommer i hvert fald bilejerne til gavn. En ting
er den stabile kørsel, et andet er en kritisk
situation, som alt andet lige er lettere at håndtere
i en bil med en avanceret undervogn som den i
Ceed’en.
Et andet eksempel er SW
konstruktionen. Ceed SW er ikke i nærheden af at
være en SUV eller crossover. Udover, at det faktisk
var en pudsig men overraskende positiv oplevelse at
køre den henover den ujævne græsmark tæt ved
Lillebæltsbroen (se on-board videoen her på siden),
som mest kom sig af muligheden for, at tage et par
pæne billeder, nu vi alligevel var på de kanter, så
er den en helt almindelig personbil. Frihøjden er de
for en sådan bil helt normale 135 mm.
Meget
rummelig
Alligevel har man indenfor en
længde på 4,60 meter opnået de før nævnte 625 liter
bagageplads og de kan oven i købet udvides til 1,7
kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Det er
sket uden tab af et dynamisk, sportsligt design og
også den del harmonerer glimrende med
køreegenskaberne.
Interiøret er ikke baseret på
skærmbilleder med et utal af undermenuer, som det
kan være en langvarig affære at komme igennem –
hvilket ikke er særlig hensigtsmæssig ved hurtig
kørsel på trafikerede motorveje. Man har en god
fordeling mellem skærmmenuer og trykknapper. Det er
da også bekvemt, at sætte sig ind i bilen og
aktivere sædevarme og ratvarme, uden at skulle tage
handskerne af for at betjene en til dugget skærm.
Intro
Edition
Og udstyrsniveauet, især i
den prøvekørte Intro Edition version, gør bestemt
ikke oplevelsen ringere. Fordi bilen også havde
KIA’s nyeste udgave af 7-trins dobbeltkoblingsgearet
(DCT), forbundet til 140 hestes versionen af
fabrikkens 4-cylindrede 1,4 liters turbobenzin’er,
var Adaptiv Fartpilot en option. Og sammen med det
såvel en ”traditionel” vognbaneassistent, der
reagerer på vejstriber, som en ”Lane Follow Assist”.
Sidstnævnte reagerer på og
følger forankørende biler (så længe de ikke forlader
sporet) og identificerer desuden, hvornår der er
plads nok til, at man kan skifte spor. Det virker
fortræffeligt og er med til at gøre langturen endnu
mere afslappende.
Udstyret inkluderer desuden
automatisk nødbremse, bakkamera, baksensorer, 2-zone
klimaanlæg, kurvelys, 8” berøringsskærm med
navigation, luftdyser til bagsædet og en kabine
delvis udført i kunstlæder. Den prøvekørte bil havde
desuden elektrisk bagklap af den slags, der kan
indstilles til at reagere på ens tilstedeværelse via
bilens ”intelligente nøgle”.
Kvik og
økonomisk
Sidst, men ikke mindst, er
der maskineriet, som vi ved tidligere lejligheder
har prøvet i KIA Ceed. 1,4 liters benzinmotoren
overholder i sagens natur de kommende Euro 6d-TEMP
miljønormer og er yderst fleksibel. Foruden fordelen
ved de op til 140 hestekræfter når man det maksimale
drejningsmoment på 242 Nm allerede ved 1500
motoromdrejninger i minuttet. Det fastholdes op til
3200 omdr./min. og spiller rigtig godt sammen med
automatgearet.
100 km/t nås på blot 9,4
sekunder, og det eneste, man som fører skal gøre,
er, at træde på speederen. Siden bremses
festlighederne først ved 206 km/t. Den fart har vi
ikke prøvet i Ceed SW endnu, men det kan være det
kommer end dag… Forbrugstallet virker ikke
umiddelbart overbevisende - 15,8 km/l. Men det er
WLTP-gennemsnitstallet, der er tale om, og så er det
lige pludselig meget pænt. Ved motorvejskørsler,
varieret og også med afstikkere ud i landskabet,
ramte vi tæt ved 15 km/t i praksis.
Mangles der noget? Ja, Fuld
LED forlygter ville sætte kronen på værket. Men også
det er der råd for: 13.000 kroner oven i, og så kan
nat blive forvandlet til dag, hvis og når man ønsker
det.
|